Tuesday, August 24, 2010

TSUNAMI

Istilah tsunami menerangkan satu siri ombak lautan yang panjang yang terbentuk selepas sejumlah isipadu air dipindahkan secara tiba-tiba. Perkataan tsunami datang daripada perkataan Jepun yang pada mulanya diguna pakai oleh nelayan Jepun untuk menerangkan kemusnahan yang dilakukan ombak besar yang mana boleh menghapuskan seluruh kawasn pengkalan kapal. Tsunami adalah ombak-ombak yang mempunyai ciri pergerakan pantas,ombak yang tinggi dan jarak ombak panjang.



Dalam lautan,tsunami jarang dirasakan kerana mereka ditutupi oleh keluasan lautan yang lain. Walaubagaimanapun,tsunami memang boleh menghancurkan apabila jarak jauh di bawah lautan semakin kuang menuju ke darat. Tsunami boleh bergerak di sepanjang lautan dengan pantas, biasanya dari 500 ke 1000 kilometer sejam dengan tenaganya yang agak konsisten dan agar sukar kelihatan di laut.Oleh itu tsunami dihasilkan dari satu kawasan dan boleh memberi kesan ke kawasan yang beribu-ribu kilometer jauhnya.



Dengan kejadian tsunami yang terbaru di Selatan Asia, pusat permulaan tsunami hanya terdapat di pantai Indonesia tetapi tsunami yang menuju ke Timur Afrika mempunyai kekuatan yang sama iaitu selepas 14 jam Asia Tenggara dilanda. Jarak ombak tsunami boleh mencapai lebih 100 kilometer. Keadaan ini menjelaskan tsunami yang awal memukul pantai, ombak yang kedua mungkin tidak berlaku sehingga sejam kemudiannya. Dengan kejadian terbaru tsunami di Selatan Asia, ramai individu terbunuh dalam ombak yang pertama. Walaubagaimanapun, lebih ramai yang terkorban apabila ombak tsunami kedua melanda tempat yang sama di mana ramai orang berkejar balik ke pantai untuk menolong mereka yang masih hidup selepas satu jam.



Tsunami boleh menghakis pasir dari pantai-pantai, menghapuskan pokok-pokok, dan bahkan memusnahkan sama sekali seluruh pekan-pekan seperti yang terjadi pada bencana tsunami di Selatan Asia. Satu istilah yang biasa digunakan untuk menerangkan tsunami ialah tidal wave. Yang membawa maksud kekencangan tsunami yang boleh dilihat hampir sama dengan ombak yang cepat.

Menurut Oceanographers istilah penggunaan tidal wave adalah tidak tepat kerana tsunami tidak ada kaitan dengan air pasang atau surut. Menurutnya turun dan naik keadaan air laut disebabkan oleh tarikan graviti matahari dan bulan. Tsunami merupakan satu fenomena yang jarang yang disebabkan oleh peralihan jumlah isipadu air dan dengan sendirinya dalam bentuk siri ombak raksasa.

 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                               CHEW LEE TENG 205456

No comments:

Post a Comment